Una dècada de la marca Plana de Vic

Font: Cooperativa Plana de Vic

El mes de febrer es van complir 10 anys de la inauguració de la primera botiga de la Cooperativa Plana de Vic, a la Rambla Hospital de Vic.

Uns mesos més tard es va obrir la primera de Barcelona, al carrer Còrsega, i fins al cap de dos anys no se’n van obrir tres més a l’Ametlla del Vallès, Vilanova i Igualada (aquestes dues últimes, més tard, es van tancar). L’última es va obrir al barri de Gràcia de Barcelona, després d’haver treballat en redefinir el model.

Des dels seus inicis, els establiments Plana de Vic estaven pensats com a botigues especialitzades de proximitat, per facilitar la compra ràpida i amb la garantia d’un producte fresc, segur i artesà.

El president la Cooperativa Plana de Vic, Isidre Castanyé, explica que “una de les feines més importants que s’ha fet durant aquests anys ha estat treballar en la definició del producte, buscant en tot moment allò que ens fa especialistes -sabem produir i controlem tot el procés de producció- però també en allò que el consumidor vol, perquè li agradi i repeteixi”.

Les estrelles de les botigues

DSC_0828_2Amb els anys, les botigues han consolidat dos punts forts: el porc Duroc i la vedella femella.

Tota la carn de porc i vedella de les botigues prové de granges dels socis, identificades sempre a l’etiqueta, i tenen la garantia de certificació en el cas de la vedella i de traçabilitat en el cas del porc.

D’altres famílies de productes que representen una part important de la botiga són els làctics, els embotits i, des de fa dos anys, els plats preparats.

Binomi cooperativa – Carnovic

Des de 2010, i per necessitats estructurals, la compra de la societat Carnovic i la posada en funcionament de la sala de desfer ha començat a donar bons resultats a la cooperativa.

Plana de Vic controla de manera integral el procés de producció de l’alimentació: des de l’origen (amb la fabricació d’alimentació per als animals) fins a la comercialització dels productes tant a les botigues com a la restauració, col·lectivitats com escoles i residències, comerços d’alimentació i exportació, passant per la gestió integral de les granges (benestar animal i tots els serveis tècnics vinculats a les explotacions) i la transformació en productes carnis.

Aquesta possibilitat de garantir 100% els animals i la forma d’elaboració com el client demana han fet que l’obrador sigui ara indispensable per al funcionament.

_E2D6821_E2D6789

Productes amb marca

En paral·lel, s’ha anat ampliant l’oferta de productes complementaris amb marca Plana de Vic, fins al punt que gairebé són el 70%. Aquest valor afegit que dóna la marca, fa que el consumidor compri el producte amb la tranquil·litat i confiança de la seva garantia de qualitat.

Altres factors importants són que, a l’hora de fer la selecció dels proveïdors, es prioritza que tinguin algun vincle amb la cooperativa i que s’ha aconseguit l’acreditació de Comerç de Proximitat que atorga la Generalitat pel fet de tenir la gestió dels animals i l’elaboració de la carn en la pròpia cooperativa.

Un client fidelitzat

Un aspecte molt valorat pels clients de les botigues és el tracte dels seus professionals. L’equip humà que fa possible la botiga és qui millor coneix el client i què vol en cada moment.

Més del 60% dels clients de les botigues
Plana de Vic gaudeixen d’avantatges
d’estar al pla de fidelització

De fet, més de 60% de les vendes de les botigues es fan a clients que gaudeixen dels avantatges d’estar al pla de fidelització Plana de Vic.

A les xarxes socials

Per poder estar més en contacte directe amb el client, la cooperativa va obrir el seu canal on-line (Facebook i Twitter) fa més de dos anys. Des d’aquí, fa difusió de les activitats i els productes.

A dia d’avui, té uns 600 seguidors a Facebook amb un compromís del 7,29%, i més de 700 seguidors i 2.600 piulades a Twitter.

El futur

Després de deu anys de recorregut, l’objectiu és consolidar el projecte i l’aposta, continuar creixent.

La Cooperativa Plana de Vic va néixer l’any 1966 fruit de la voluntat d’uns pagesos d’Osona d’unir-se per sumar esforços i treballar amb seguretat, control i cura dels animals i del territori. Actualment, la seva xarxa de botigues recull l’empenta d’aquells pagesos, portant la marca del productor.

Per això, les botigues són una via de sostenibilitat per al sector agroramader, una via que tanca tota la cadena de valor i dóna sentit al procés integral que va de la producció a l’alimentació.