“La Federació ens aporta seguretat i certesa en la tramitació de la DUN”

Marta Parés, Cooperativa Plana de VicCO[OP]INIÓ
Marta Parés, Cooperativa Plana de Vic

Marta Parés coordina, any rere any, la gestió de les DUN i fa assessorament personalitzat als socis de la Cooperativa Plana de Vic que necessiten realitzar alguna inversió productiva vinculada a ajuts.

 

La Cooperativa Plana de Vic es va fundar l’any 1966 per un grup de ramaders osonencs amb l’objectiu d’incrementar el valor de la producció dels socis, fer les explotacions més eficients i competitives i trobar noves vies de comercialització a través d’una marca forta i innovadora.

Controla tot el procés de producció de l’alimentació, des de la fabricació d’alimentació per als animals fins a la comercialització dels productes tant a botigues pròpies Plana de Vic, com a restauració, col·lectivitats, comerços d’alimentació i exportació, passant per la gestió integral de les granges i la transformació en productes carnis.

Entre els serveis que presteu als socis, hi ha la tramitació dels expedients de la DUN i el Contracte Global d’Explotació…

Fa més de 15 anys que oferim aquest servei, a més d’altres associats a la gestió de les explotacions. Creiem que els socis han de poder beneficiar-se del sistema d’ajuts de la Unió Europea i per tant, hem ajudar-los en la tramitació.

Com que som una cooperativa agrària i també ramadera, la tramitació de les DUN és força complexa ja que hi ha ajudes vinculades directament a tot tipus de bestiar o a grans inversions de millora de les explotacions que els ramaders tenen la inquietud de realitzar.

Tramitem al voltant d’unes 200 DUN cada any, que representen uns dos milions d’euros en ajuts.

Per gestionar totes aquestes DUN, compteu amb algun suport?

Sí. La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya ens presta un servei realment útil i que valorem molt positivament.

La Federació fa de mediadora entre totes les entitats d’assessorament i el Departament d’Agricultura i és part activa en la presa de decisions. És el vincle que ens permet que l’Administració consideri les peticions més tècniques, aquelles que no sempre s’entenen des d’un despatx.

Aquesta tasca d’interlocució, és necessària?

Personalment, crec que sí. Amb els anys s’ha anat fent palès que cal que la Federació realitzi aquesta tasca de manera activa. En ser tantes cooperatives i oficines comarcals, una entitat que homogeneïtzi processos facilita la gestió d’ambdues parts, Administració i cooperatives.

I a nivell tècnic, quins avantatges teniu les cooperatives que rebeu el servei?

Els tècnics de la Federació estan sempre al nostre costat per facilitar-nos l’adaptació a les constants modificacions que estableix la Unió Europea sobre la normativa d’ajuts.

La DUN, i més recentment els Plans de Millora, són cada vegada més complexos i, a l’hora de gestionar-los, hem de tenir en compte molts aspectes. Quan estàs immers en un projecte gran i has de lligar temes econòmics, familiars, tècnics… i saps que, en definitiva, estàs condicionant el futur dels ramaders, pots perdre el detall del procés. El suport de la Federació minimitza el risc, ens facilita que ho puguem cobrir tot i no ens deixem cap detall.

Recomanaries a altres cooperatives que s’integrin en el “Grup DUN” de la Federació?

Sens dubte. El recolzament de la Federació és important perquè guanyes seguretat, certesa i disminueixen els problemes amb l’Administració.

Els seus tècnics estan preparats i entenen els dubtes i les incerteses que es generen durant el procés de tramitació dels expedients, alhora que es presta l’agilitat necessària en “tempos” tant curts de tramitació com els que tenim.