“Tots els projectes tenen una història”

Albert Riera, director de comunicació de La FagedaLA FINESTRA amb
Albert Riera, director de comunicació de La Fageda

Albert Riera és director de Comunicació de La Fageda des de fa una dotzena d’anys. Coordina les relacions amb la premsa, la imatge institucional i de marca d’aquesta cooperativa modèlica, tant per la marcada voluntat social com pels èxits empresarials. La seva tasca, explicar els múltiples projectes que es posen en marxa.

Acabeu de presentar una nova gamma de melmelades…

Sí. Es tracta de la quarta família de melmelades amb marca “La Fageda” concebudes per maridar amb arrossos, pastes i amanides. En concret són melmelades de samfaina, de carbassó, de ceba amb pebrots i xampinyons i de fruites d’estiu (meló, grosella i nectarina).

Per què aquesta iniciativa?

La iniciativa de fer melmelades parteix de la necessitat d’obrir una nova secció a La Fageda per suplir l’activitat de viver forestal. Vam pensar d’utilitzar els espais del viver, per fer-hi horta i plantar arbrer fruiters. També vam aprofitar l’antiga cuina del mas Els Casals, la nostra seu, per fer les primeres conserves i melmelades. Una vegada fet el producte, llavors havíem de vendre…

I quina estratègia vau decidir?

La marca ja la teníem, però ens faltava una idea per diferenciar-nos de la gran quantitat de productors de melmelades que hi ha al mercat. Així van sorgir els “maridatges”: vam concebre i aprendre a confeccionar melmelades que maridessin amb carns i peixos, amb formatges i per descomptat amb esmorzars.

Tot plegat ha estat un èxit, sobretot perquè ens ha permès conservar els 20 llocs de treball de l’antic viver.

A l’acte de presentació, hi havia periodistes i també molts blocaires i seguidors vostres. Quin grau d’implantació teniu a les xarxes socials?

Fa cinc anys que vam apostar per les xarxes socials, sobretot per acollir la comunitat de seguidors de La Fageda que sempre ha estat important, de persones que ens han visitat al llarg d’aquests anys, emprenedors o acadèmics que han estudiat el nostre model de gestió…

Les xarxes socials són això, socials, i el nostre projecte també és un projecte social. Per tant era natural que adoptéssim aquestes eines de comunicació. Ara mateix som presentes a Facebook (amb 12.000 fans), Twitter (amb 8.200 seguidors), Flickr, Pinterest i Instagram, canal a Youtube i a Slideshare.

Quin tipus d’informació hi publiqueu?

Mirem de publicar històries, que és el que més interessa a la gent. Tots els projectes tenen una història i a La Fageda mirem de posar en valor totes les persones que hi treballen: cada una té la seva història. D’altra banda gaudim d’un entorn privilegiat, treballem amb animals i plantes. Són tantes coses per mostrar i per explicar… Realment hem esdevingut un mitjà de comunicació, modest però que arriba al seu públic.

Com encaixa la difusió de nous productes en aquestes històries?

Anem intercalant les informacions de producte dins de les històries d’una manera natural, sense caure en la comunicació propagandística… També fem presentacions de productes o esdeveniments que puguin interessar periodistes, blocaires, etc. com ara amb les melmelades.

Però en tot cas no paguem mai publicitat ni tampoc fem el màrqueting social entès com apel·lar la compassió dels consumidors perquè comprin els teus productes per la bona obra que fas.

Recentment, heu fet alguns canvis en el vostre model empresarial… 

A la darrera assemblea general de socis es va aprovar traspassar les activitats empresarials de la cooperativa a La Fageda Fundació. La cooperativa a partir d’ara s’ocuparà més específicament de les activitats d’inserció social, que són precisament les que contribueixen a crear i consolidar el sentit de pertinença al projecte i de la qual formen part tant els treballadors com els familiars que ho desitgin.

Com veieu el futur?

La Fageda està construint una nova fàbrica, en la qual, a banda de fer postres i iogurts, també inclourem els gelats i les melmelades. Això era del tot necessari perquè les antigues instal·lacions havien esdevingut obsoletes i a més a més, ja no hi cabíem. D’altra banda, amb aquestes millores assegurem el futur del projecte i preparem l’etapa postfundacional.

www.fageda.com
www.facebook.com/lafageda
www.twitter.com/fageda
www.flickr.com/photos/lafageda
http://www.pinterest.com/fageda/ 
www.youtube.com/user/lafageda
www.slideshare.net/lafageda