“Som petits i amb vocació de futur”

Ivan Sales, president de la Cooperativa de la Serra d'AlmosLA FINESTRA amb
Ivan Sales
, Cooperativa de la Serra d‘Almos

Soci productor d’oliva, raïm i ametlles, Ivan Sales, de 37 anys, presideix la Cooperativa Agrícola de la Serra d’Almos des de fa un parell d’anys.

Enguany, la Cooperativa de la Serra d’Almos ha complert cinquanta anys de la seva creació,

amb la satisfacció de ser una cooperativa petita, però sanejada i amb vocació de futur.
Des de sempre he anat al tros i des de sempre he viscut la cooperativa. El meu iaio en va ser soci fundador i jo m’hi vaig associar en arribar a la majoria d’edat.

Com han estat els actes de celebració del 50è aniversari?

Molt emotius, en especial l’agraïment als socis i el lliurament d’una olivera a tots els socis fundadors que encara viuen. A més, el soci fundador de més edat, en Joan Borrell Fraga, va ser l’encarregat de descobrir la placa commemorativa dels socis fundadors.

Crec que és molt important el nostre record per aquelles persones que van fer un cop de cap i van posar en marxa la cooperativa acceptant treballar malgrat haver de fer un esforç econòmic durant els primers anys.

Quina era l’activitat de la cooperativa en els seus inicis?

El meu iaio explicava que era una cooperativa de raïm i que, per a la primera collita, només hi havia els trulls perquè ni tan sols estava construït l’edifici. Després, també es van començar a portar les olives a la cooperativa. Encara recordo haver vist l’antic molí de pedra, tot i que la cooperativa de la Serra d’Almos va ser de les primeres que vam tenir un molí d’extracció en fred.

I avui en dia?

Actualment som 62 socis productors de vi, oli i fruita seca i en total, 202. De raïm, tenim una producció anual de 700.000 quilos que destinem principalment a l’elaboració del vi negre “Mussefres” (DO Montsant). També produïm uns 300.000 quilos d’oliva majoritàriament arbequina, que comercialitzem també amb la marca “Mussefres” i emparats per la DO Siurana. La fruita seca la comercialitzem directament a través d’Unió Corporació Alimentària.

Aposteu especialment per algun producte?

Des de fa uns anys, formem part de la cooperativa de segon grau Oleum Priorat en col·laboració amb les cooperatives de Cabacés, Falset Marçà, el Masroig i la Vinícola del Priorat. El nostre objectiu és unir forces i potenciar l’exportació i, de fet, ja hem aconseguit consolidar el nostre producte a mercats com els Estats Units i Japó. De fet, l’any passat vam guanyar una doble medalla d’or en el concurs internacional de Los Angeles, el concurs d’oli d’oliva més important d’Amèrica del Nord, amb els verge extra “Oleum Priorat Elixir” perfil verd i “Oleum Priorat” perfil madur.

Algun projecte per al vi?

Som una cooperativa que, fins ara, hem treballat més l’oli que el vi i, per reconduir aquesta situació, estem creant una marca nova, “L’Om”, que tenim previst treure aquesta mateixa campanya i que utilitzarem per a les vendes a l’exterior.  El nostre repte és l’exportació i la nostra aposta passa per fer un bon producte i introduir-lo al mercat.

Com veus el futur del sector?

El model cooperatiu funciona des de fa més de cent anys i hem de recordar per què es van començar a crear les cooperatives, quan els productors estàvem collats. És cert que ens preocupen els grans terratinents, però estic convençut que tenim un gran futur perquè la cooperativa ens permet concentrar l’oferta i apostar per un producte de qualitat.