L’oli com a reclam

La comercialització de l’oli d’oliva, entre les vendes al mercat interior i les exportacions, ha augmentat un 26% en relació amb la mitjana de les quatre últimes campanyes.

Mentrestant, la campanya d’oli d’oliva ha superat totes les previsions en el conjunt de l’Estat espanyol. En els sis primers mesos de campanya, s’han obtingut 1.772.702 tones d’oli, un 187% més que la campanya anterior, i aquestes existències seran necessàries per garantir el proveïment mundial a causa dels descensos importants en països tradicionalment productors com Grècia, Turquia o Tunísia.

La cotització mitjana de l’oli d’oliva a la sortida de l’almàssera s’ha reduït gairebé un 25%, passant dels 2,56 euros per quilo de la campanya anterior a 1,98 i situant-se de nou per sota del cost de producció.

La principal explicació és que l’oli d’oliva continua sent un dels productes reclam més utilitzats per la gran distribució, que el segueix oferint al consumidor gairebé a preu de cost perquè, en els comptes d’explotació, aquest producte té un pes molt baix, al voltant de l’1%.

Lluita contra la mosca de l’olivera

Mentre en el conjunt de l’Estat espanyol la campanya d’oli és excepcional, a Catalunya s’ha perdut més del 30% de la collita, sobretot degut a la davallada d’entre el 60 i el 70% a les comarques del Baix Ebre i el Montsià a causa de la climatologia i la mosca de l’olivera.

Aquesta caiguda a la zona més productiva ha tingut incidència en el conjunt del país i només s’ha arribat a 26.300 tones d’oli. A les comarques de Lleida, la producció s’ha situat en 10.500 tones, mentre que a Tarragona s’ha arribat a 14.270.

Per fer front de manera coordinada a la lluita contra la mosca de l’olivera, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya s’ha reunit amb les federacions del País Valencià i de l’Aragó. Fruit de la trobada, es van definir les mesures i actuacions que es reclamaran al Ministeri d’Agricultura amb caràcter urgent.

També s’ha aconseguit que el Departament d’Agricultura inclogui, en el nou PDR, un ajut per dur a terme accions de captura massiva o atracció i mort contra la mosca de l’olivera a partir de l’any 2015.

De forma complementària, s’ha tancat un compromís amb l’Organització Interprofessional de l’Oli d’Oliva perquè obri una nova línia d’investigació de mesures de lluita no química que permetin controlar l’atac de la mosca de l’olivera.

Interprofessional de l’Oli

L’Organització Interprofessional de l’Oli d’Oliva també ha arribat recentment a un acord per prorrogar, durant cinc anys més, l’aportació per a la realització de campanyes de promoció i projectes d’innovació.

El cap de branca d’oli de la Federació, Joan Segura, reclama que “es reorganitzi el pressupost destinat a la promoció en el mercat interior per tal de potenciar la qualitat, el consum dels olis verge extra i el coneixement de les denominacions d’origen amb l’objectiu que, a més d’incentivar el mercat, es reactivi també el preu de l’oli d’oliva que percep el productor”.