Etiquetatge d’oli a bars i restaurants

OPINIÓ
Joan Segura, cap de Branca d’Oli d’Oliva FCAC

Les cooperatives de la branca sabeu que, des de fa més de sis anys, la Comissió de l’Oli de la Federació estem treballant per aconseguir que es reguli la comercialització dels olis que es troben a disposició del consumidor en els bars i restaurants, igual que es fa en altres estats membres productors d’oli d’oliva de la Unió Europea.

Les cooperatives no tenim res en contra del setrill, només estem a favor de millorar la informació al consumidor i d’evitar fraus. Precisament d’això tracta la normativa que acaba d’aprovar la Comissió Europea, que obligarà -a partir de l’1 de gener de 2014- a què els olis que se serveixin a restaurants i bars estiguin ben etiquetats i en envasos que no es puguin reomplir.

Per què el consumidor català no ha de voler saber si menja oli d’oliva o de gira-sol? Des de fa anys, els consumidors de països com Itàlia i Portugal tenen aquesta informació. Per què no l’han de tenir, també, els consumidors de l’Estat espanyol, que és el primer productor mundial d’oli d’oliva?

Està demostrat que determinades marques d’oli indueixen a error en les seves etiquetes i que confonen els compradors. Si es poden fer barreges d’olis en un producte que es comercialitza envasat i etiquetat, què no es podrà fer en un envàs fàcilment manipulable i sense etiqueta?

Aprofito també per plantejar la reflexió de si realment hauríem de catalogar l’oli de gira-sol com a oli. Perquè la paraula oli ve d’oliva i, per això, alguns dels nostres veïns, com Portugal, ja diferencien entre la denominació que utilitzen per a l’oli procedent de l’oliva i la que fan servir per als greixos procedents d’altres varietats vegetals.

Com a productors, no exigim que a les taules de bars i restaurants hi hagi oli d’oliva verge extra. Evidentment, els propietaris podran escollir què ofereixen als clients (oli d’oliva, de gira-sol, de colza o de cacauet) però és un acte de transparència saber què estem consumint. Defensem el dret a decidir i que cadascú pugui comprar el que vol i no el que troba. Però, a més, com a representants del sector cooperatiu, també tenim el deure de donar a conèixer els productes que elaborem a casa nostra.

Així mateix, sapigueu que a la Federació ja tenim fet un estudi econòmic sobre l’augment de cost que podia suposar, per als restaurants, l’aplicació d’aquesta nova normativa, i que l’any 2007 vam proposar al secretari general de Consum la realització d’una prova pilot en diferents establiments de restauració aplicant les mesures aprovades a Portugal i a Itàlia.

Perquè som conscients que és molt probable que hi hagi algun intent de paralitzar aquesta normativa. Per si de cas… ens avancem de nou i  ja tenim previstes possibles alternatives.