“El venedor és el fonament de l’agrobotiga”

LA VEU DE L’EXPERTA
amb Patrícia Montagut

Patrícia Montagut és interiorista especialitzada en el desenvolupament de projectes de visual màrqueting i marxandatge. Col·labora amb la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya en la formació de venedors de les agrobotigues.

És aconsellable formar els venedors de les agrobotigues?

A dia d’avui, la formació contínua i el reciclatge professional són imprescindibles a tots els sectors. En el cas de l’atenció al públic, hem de tenir en compte que els dependents són els millors coneixedors de les agrobotigues i que haurien de tenir la formació per poder participar en els processos de decisió que afecten el punt de venda.

Què destacaries en una formació adreçada a dependents?

És necessari que els venedors prenguin consciència que la seva tasca és  indispensable i que són el fonament de l’agrobotiga. A més, els hem de proporcionar les eines bàsiques perquè siguin capaços d’arranjar el seu punt de venda i optimitzar-lo amb pautes de visual màrqueting i marxandatge. Això no és el mateix que posar la botiga “maca”, sinó que va molt més enllà amb l’anàlisi de les vendes, els marges de benefici, l’assortiment, l’escalat de preus, etc.

Amb quines problemàtiques es troben la majoria de venedors de les agrobotigues?

La problemàtica més comuna és que sovint estan “atrapats” per les rutines del dia a dia i el temps que els queda per al visual marxandatge en el punt de venda és limitat. Per això, és molt important que tinguin el suport i recolzament de la direcció de la cooperativa i la formació suficient per poder implantar l’assortiment dels productes de la manera més òptima, adequada i equilibrada.

Les agrobotigues són importants per a les cooperatives?

L’agrobotiga és la carta de presentació i el contacte més directe que té una cooperativa amb el consumidor final.  Es converteix en un aparador on els socis ofereixen els productes de proximitat i de la terra i demostren la seva qualitat.

Es tracta d’una relació tan directa que no trobem en cap lloc més de la cadena de  distribució alimentària. Això les fa úniques.

Quin futur veus per les agrobotigues?

No cal dir que els productes de la terra que trobem a les agrobotigues són bons i projecten qualitat. En conseqüència, l’interiorisme i el marxandatge de l’agrobotiga haurien d’anar d’acord amb aquest nivell de qualitat de producte i haurien de ser respectuosos amb la tradició de la pagesia i la terra. Evidentment, també cal realitzar anàlisis periòdiques de les vendes i planificar un calendari de accions al llarg de l´any per dinamitzar-la (campanyes, ofertes, promocions).

Si som capaços d’unir la tradició, l’interiorisme i l’eficàcia gestora en un sol punt, l’agrobotiga, l’èxit està garantit.