“Eduquem els infants en els valors cooperatius”

Josep M. López, president de la Federació d'Ensenyament de CatalunyaCooperativisme [ENSENYAMENT] un món per descobrir, amb Josep M. López Fumat

President de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, Josep Maria López Fumat és soci fundador i actual coordinador general de la Institució Montserrat, una escola que funciona amb uns valors propis i que es va constituir en cooperativa al 1986.


Per què neixen les cooperatives d’ensenyament?

La seva creació es remunta als anys 60 i 70, al si de la burgesia. Les primeres cooperatives d’ensenyament estaven organitzades al voltant d’un grup de mestres o un grup de pares amb la voluntat clara que als seus fills se’ls ensenyés en català i d’acord amb un ideari de valors cooperatius.

Amb l’arribada de la democràcia, aquest model va patir una primera escissió molt important perquè la Generalitat va proposar d’integrar aquestes escoles cooperatives dins el sistema públic, i més de la meitat de cooperatives d’ensenyament es van reconvertir en escoles públiques.

Quin és l’ideari de les escoles cooperatives?

Som escoles laiques, catalanes i que apostem per la innovació educativa, intentant estar a l’última de totes les metodologies. Per damunt d’això, fomentem els valors cooperatius, el treball en equip, la cooperació, la solidaritat… Potenciem el pensament crític, el debat, la no violència, el respecte al medi ambient. Adaptem els continguts d’acord amb el nostre criteri educatiu.

A nivell pràctic, com funcioneu?

Existeixen tres tipus de cooperatives d’ensenyament: cooperatives de personal (formades pels mestres i tots els altres treballadors d’una escola, des del personal administratiu al servei de neteja), cooperatives de pares i cooperatives mixtes de mestres i pares.

L’assemblea general està formada per tots els socis de la cooperativa i el president del consell rector esdevé el director de l’escola. El consell rector coordina el vessant empresarial, mentre un consell pedagògic gestiona la part educativa.

I quin paper juga l’AMPA?

En general l’Associació de Pares i Mares d’Alumnes (AMPA) té un paper molt important. Almenys a la Institució Montserrat, els fem partícips de totes les decisions de l’escola a nivell d’augment de quotes, noves inversions… Treballem conjuntament amb el pares i, d’aquesta manera, garantim la seva implicació en el projecte educatiu.

Parlem de la Institució Montserrat, com és aquesta escola?

La nostra escola funciona des de 1928 i es va constituir en cooperativa al 1986. L’origen és una masia del barri de Sants de Barcelona, per la qual han passat alumnes il·lustres com el tenor Josep Carreras, la cantant Núria Feliu i l’arquitecte Oriol Bohigas.

En els últims anys hem fet una important inversió en creixement i noves tecnologies per garantir l’ensenyament de qualitat. Treballem la diferència, per aquelles famílies que busquen uns valors i una actitud. Som una escola propera, que fem un mínim de tres entrevistes amb els pares durant el curs escolar.

Quatre valors que voldríeu inculcar als vostres alumnes per al dia de demà…

Que siguin persones responsables, assertives, democràtiques i preocupades per canviar el món.

Encaixarien les cooperatives d’ensenyament en el món rural?

Estic convençut que el nostre sistema seria més rendible que l’actual en l’entorn rural. Permetria augmentar el nombre d’escoles i evitaríem els desplaçaments d’infants entre pobles. Ara bé, caldria canviar la legislació educativa per adaptar la normativa actual -que està pensada en clau urbana- a la realitat rural, amb l’objectiu que aquestes escoles poguessin accedir a subvencions ja que el nostre sistema comportaria treballar amb uns criteris diferents.

Cooperativisme d’ensenyament a Catalunya

40 escoles cooperatives
5.016 socis cooperativistes
1.738 treballadors que eduquen
13.934 alumnes