Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia

Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016
Foto: Agència Catalana de Turisme. Marc Castellet

La gastronomia catalana forma part de la identitat del país i n’és un element de diferenciació. La nostra cuina ha esdevingut un model a seguir i així ho acredita el reconeixement de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016.

L’objectiu de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 és posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica

Però una bona cuina no seria el mateix sense un producte de qualitat i, si és possible, de proximitat. Per això, les cooperatives agràries i els seus productes formen part indissoluble de la gastronomia catalana i contribueixen a una alimentació saludable i sostenible.

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya aglutina unes 200 cooperatives amb productes tan diversos i tan essencials per a una cuina de qualitat com oli d’oliva, ametlla, avellana, garrofa, arròs, fruita dolça, cítrics, horta, mel, llet i derivats làctics, boví de carn, porcí i també excel·lents vins i caves per acompanyar els plats.

Es tracta d’un ampli ventall per a uns fogons on es cuina posant un accent particular a la cultura.

De l’impliCA’T al TastaCoop

L’any 2009 i amb l’objectiu de donar a conèixer la diversitat de productes de les cooperatives, la Federació va posar en marxa la campanya “impliCA’T en el consum de productes cooperatius”.

tastaCOOPEn l’actualitat, la seva essència i els seus objectius han evolucionat cap a les propostes “TastaCoop”, un projecte per promocionar, des de múltiples vessants, els productes i el turisme vinculats amb les cooperatives agràries.

Les accions que duu a terme la Federació en l’àmbit de promoció de productes són obertes a totes les cooperatives federades i, en general, no tenen cost econòmic més enllà de l’aportació de producte.

Grans superfícies comercials

Un dels principals àmbits de treball, iniciat al 2013, és l’entrada de productes de les cooperatives en els lineals de la gran distribució i en concret,  es participa estretament en el “Programa de Proximitat per comarques” de Caprabo.

Fruit d’aquest acord, la Federació ha aconseguit introduir 30 noves cooperatives i més de 295 productes en els lineals d’aquesta cadena de supermercats d’origen català. Enguany s’estan preparant propostes de col·laboració complementàries que inclourien la realització de degustacions a les botigues, presentacions de productes innovadors a la seva revista Sabors i la incorporació de receptes a la pàgina web.

Aquestes accions tenen l’objectiu de continuar incrementant la presència de productes cooperatius perquè els consumidors puguin comprar-los en els gairebé 300 supermercats que Caprabo té a tot Catalunya.

Fires de l’alimentació

Les fires són un excel·lent aparador per als productes cooperatius. A final d’abril, se celebrarà la 21a edició d’Alimentaria, un referent obligat per a tots els professionals de la indústria de l’alimentació, les begudes i la gastronomia.

Per aquest motiu, la Federació està treballant, juntament amb Prodeca i l’Incavi, per realitzar una acció de promoció de les cooperatives que faran un esforç per ser presents en aquest certamen mitjançant l’organització de tastos dels seus productes.

La Federació també treballarà per participar a fires dirigides a altres públics com Fira Àpat –que se celebra a l’octubre i està dirigida al sector de la restauració, hotels i distribuïdores- i a la 36a Mostra de Vins i Caves de Catalunya -dirigida al consumidor urbà, al setembre.

Premsa i revistes

Un bon canal per arribar al consumidor final són els mitjans de comunicació,  que actuen com a plataforma per donar a conèixer la filosofia de les empreses cooperatives i l’àmplia diversitat dels seus productes, i per això la Federació hi negocia acords de col·laboració.

El conveni amb el diari 20Minutos, per exemple, permet publicar articles sobre productes cooperatius d’interès per als seus 230.000 lectors. Fins ara, més d’un centenar referències de productes entre vins, olis, mels, caves, verdures, mongetes del ganxet o arròs han aparegut a les seves pàgines. I això sense oblidar les opcions d’enoturisme, visites a molins d’oli, recorreguts per camps de calçots…

A més dels acords concrets, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya es fa ressò de les novetats mitjançant la tramesa de notes informatives sobre cooperatives i productes a més de 300 contactes de premsa general i revistes especialitzades. La mitjana és d’un comunicat per setmana.

TastaCoop, a facebook

L’any passat, la Federació va entrar a l’univers Facebook i la seva pàgina TastaCoop s’està consolidant com un referent per a tots aquells que volen estar al dia de les novetats del sector.

Aquesta iniciativa s’ha sumat a la promoció de productes que es venia fent des dels canals de la Federació a altres xarxes socials com són Google+ i Youtube i també a la de la revista del sector, l’AGROactivitat, que arriba a les cases de 16.000 socis productors i potencials consumidors.


Continua llegint…
La gastronomia com a comprensió del fet agrari. Toni Massanés, Fundació Alícia
“A Caprabo, ja tenim productes de 30 cooperatives”. Fernando Tercero, responsable de productes de proximitat a Caprabo