Agrobotigues, el valor de la proximitat

Agrobotiga Celler Cooperatiu de Vila-rodona

Les agrobotigues van néixer com una aposta de les cooperatives agràries per fomentar la venda directa de la producció del soci al consumidor. Actualment, a Catalunya ja hi ha 150 cooperatives amb punt de venda que sumen un total de 173 establiments comercials adreçats al consumidor final i que estan ubicats a 159 municipis de Catalunya.

Aquests punts de venda s’han anat configurant segons les necessitats de cada cooperativa, dels seus socis i del territori on està ubicada, de la mateixa manera que han evolucionat donant resposta a diferents estratègies de promoció i comercialització del producte de la cooperativa.

L’agrobotiga és, en definitiva, un aparador del producte elaborat per la cooperativa que es complementa amb productes d’altres cooperatives i d’artesans de la comarca.

A iniciativa de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, aquests punts de venda es poden identificar amb un distintiu comú: “Agrobotiga”. Aquest segell vol transmetre als consumidors valors que diferencien l’experiència de compra en una agrobotiga respecte d’altres establiments: qualitat, confiança, vincle territorial i model empresarial i social.

En l’actualitat, unes 40 cooperatives disposen del distintiu d’agrobotiga, que és compatible i es pot utilitzar conjuntament amb el de “Venda de Proximitat”, promogut pel Departament d’Agricultura.

Projecte per impulsar les agrobotigues

El següent pas és afavorir el coneixement i la confiança entre les cooperatives amb agrobotiga com a pas previ a incentivar el desenvolupament d’accions conjuntes de logística, promoció i venda i d’impulsar campanyes promocionals compartides.

Amb aquesta finalitat, la Federació està treballant en un projecte per  potenciar  l’intercanvi de productes entre agrobotigues de cooperatives catalanes. Entre les propostes s’inclou la possibilitat de crear una plataforma informàtica B2B (business to business) que, en una primera fase, hauria de permetre que les cooperatives augmentin la varietat de referències que ofereixen als seus clients amb productes d’altres cooperatives. En un futur, podria esdevenir la base per a un aparador virtual conjunt dels productes agraris cooperatius de cara al consumidor final.

Al mateix temps es plantegen propostes per potenciar l’espai de l’agrobotiga amb activitats de foment de la gastronomia i l’alimentació en base al producte cooperatiu i del seu territori. En aquest sentit, s’està treballant per coordinar un Pla Global de dinamització i generar un banc de recursos d’activitats, incorporant les agrobotigues en els punts essencials de les rutes turístiques.


Continua llegint…
A millor gestió, millors resultats. Xavier Pié, responsable Desenvolupament Rural FCAC